الثلاثاء، 17 أغسطس 2010

أنا دكتور..نفساني !! ج2

( 6 )
على بوابة المستشفى..كان فيه حارس شكله كده طيب..
- سلام عليكم..
- وعليكم السلام..هو حضرتك داخل جوه..
- أيوة..أنا داخل أشوف الوضع..أصل أنا أول مرة آجي هنا..
- أهلا وسهلا..حضرتك هتنورنا..
- متشكر يا سيدي..هو مكتب المدير فين..
- هناك كده..في الدور الأول..
- شكرا..
- حضرتك تؤمر..بس متأكد إنك داخل جوه فعلا..؟!
- يابني داخل..والله العظيم داخل..سبحان الله..!
- طيب..مع السلامة يا بيه..!
إيه الراجل الغريب ده..!!

( 7 )
كان فيه جنينة واسعة جدا حوالين المستشفى..
كان نفسي قوي أقابل حد من المرضى..ولقيت واحد قاعد سرحان لوحده..
- صباح الخير..
بص ليا بابتسامة كبيرة , وقال لي..
- صباح النور..
- ازيك..أنا اسمي أحمد..
- وأنا شاكر..
لمحت هدومه الملخبطة..وذقنه الطويلة..
الغريب إنه كان لابس كرافت..!
- انت هنا بقالك كتير..؟
- يعني..
- وإيه اللي جابك هنا..؟
- التكليف..!
آه..هيا الحكاية كده..التكليف السماوي , والوحي , والرجل المنتظر..
- ومين اللي كلفك بقى يا شاكر..؟
- وزارة الصحة..!!
وزارة الصحة ؟!! جديدة دي..!!
- وبتاخد فلوس على كده بقى ؟
- أي كلام..هيا لولا الحوافز كان الواحد فضل عايش..!!
حوافز ؟! حوافز إيه..؟!
- بس هما لما يعملوا الكادر , الوضع هايتغير.!!
كادر ؟! كادر إيه..؟!
في اللحظة دي ..جاءت واحدة بنت حلال.. لابسة - خير اللهم اجعله خير –أبيض في أزرق في أحمر..( شكلها بتاكل لافاش كي ري )المهم..الست دي قالت..
- الحالات جاهزة يا دكتور شاكر..!!
دكتووووووووور ؟!!
- فرصة سعيدة يا أبوحميد..!
يا رااااااااجل..!!

( 8 )
بدأت ثقتي تهتز شوية بنفسي..يانهار أسود..ده كان دكتور..!
المهم..و أنا داخل المبنى..اتخبطت في واحد خارج من الباب..كان باين عليه مشغول قوي..
قال من غير ما يبص لي ..
- معاك قلم..
- قلم..؟ أه..اتفضل..
قعدت أتأمل فيه شوية, وسألته..
- حضرتك شغال هنا..؟
- أه..
إممممم..شكله دكتور تاني..
- أمال فين الكرافت..؟!
- نعم..
- لا أبدا.. حضرتك خلصت القلم..؟
فضل واقف شوية وهو ماسك القلم..
- آه..إحم.. القلم..!
- ماله..
- مش هتكتب بيه..؟
- قلمك مش بيكتب..!
وقبل ما أرد عليه..عدى واحد لابس – خير اللهم اجعله خير – أبيض في أصفر في أخضر..( هو الراجل ده نيجيري؟ ) وقال..
- إرجع سريرك يا جمال..ميعاد الحقنة مش دلوقت..!
سرير..؟! حقنة..؟!
يارااااااااجل..!!

( 9 )
وقفت قدام غرفة المدير..دقيت الباب ودخلت , وأنا ثقتي في قراري بقت زي الهباب..
لقيت واحد قاعد وراء المكتب وكان لابس خير اللهم اجعله خير- بدلة بني وقميص بني وجزمة بني..( الراجل ده بيحب الحشيش ؟ )
- نعم..
- احم..حضرتك المدير..؟!
- أيوة..
- حضرتك متأكد..؟
- لأ..أنا الرقاصة..! يعني هاكون إيه غير المدير.. انت مين؟!
- حضرتك أنا الدكتور أحمد..أنا جديد هنا..
- جديد..؟! يا أهلا..صبحنا وصبح الملك لله..وكمان دكتور ؟! ده إنت فلة..!!
- أفندم..؟
- لا أبدا..وإنت جاي لوحدك بقى..
- أيوة..
أمال هاجي مع العيلة.. إيه الراجل الغريب ده ؟
- أيوة..؟ ده إنت فللللللة..!!
هو إيه الموضوع..؟!
- أوراقي جاهزة يا أفندم..هاستلم الشغل امتى..
- تمام..تمام..انت بقى جاهز..؟
- لإيه بالظبط..
- علشان الجلسات..ماهو كل دكتور جديد لازم يا خد جلسات..!
- جلسات إيه..؟!
- جلسات كهرباء..!!
يا رااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااجل..!!
لأ بقى..لحد كده وكفاية..
هو ده المدير..؟! هما دول الدكاترة..؟! هما دول العيانين..؟!
يا خبر إسود..!!

( 10 )
أنا لقيت الحكاية كده..قلت بس..هيا غلطة..هاروح وأطلب السماح من أمي , وعمي , وعمرو , ونيفين ..
أنا جايلك يا نيفين..!
أخدت ذيلي في أسناني.. وجريت على البوابة..وهناك قابلت الراجل الطيب إياه..
- سلام عليكم يا عم الحج..
- على فين كده يا بيه..
- أنا ماشي.. ربنا معاكم..
- ماشي فين بس.. لا إله إلا الله..
- أنا هاروح أشتغل نسا وولادة..واللا أشتغل جراحة..أقولك..أنا هاشتغل رقاصة..!
هو ماسك ذراعي كده ليه..؟!
- يا حول الله يا رب..اهدا بس يا بيه..هو أول يوم بيبقى صعب..بعد كده بتتعود..
سلطان..يا سلطان..!
- أتعود مين..وسلطان إيه..يا بني إوعى..!
- أنا قلت ميت مرة لازم حد يستلم الحالة..مش معقول كده..!
- حالة إيه..يا عم أنا الدكتور الجديد..
- طبعا..طبعا يادكتور..إنت جديد.. وأنا جديد..وربنا معانا كلنا..
مرسي..يا مرسي..!
- إنت باين عليك تبعهم..أوعوا..سيبوني..
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآه..!!

*-*-*
ومن يومها , ماخرجتش من المستشفى.. ومفيش حد راضي يصدق إن أنا دكتور..
النهاردة بقى وأنا نازل من عند المدير..لقيت واحد طالع على السلم..
ومش عارف إيه اللي خلاني أطلب منه قلم..
حد يعرف..؟!!

ليست هناك تعليقات: