الخميس، 5 أغسطس 2010

أنا دكتور..نفساني !! ج1

بعد فترة طويلة من البهدلة في أقسام الكلية المختلفة ..استقر رأيي على التخصص في الطب النفسي..
أعتقد أنه فرع لطيف ( ربما لأنني لم أعرف عنه شيئا في أيام الدراسة ! )..وأعتقد أيضا أنه يمثل الكنز المفقود بالنسبة لي..
لكن..
لا بد أن تحدث بعض الأمور..!!

( 1 )
كانت ماما تناديني..
- أحمد..
- أيوة يا نينة..( على أساس إني أحمد رمزي مثلا ! )
- هو إنت مش دكتور..
- تقريبا كده يانينة..
- يعني إيه..
- أن بس مستني أختار التخصص, وأبقى دكتور بحق وحقيقي..
- هو انت نويت تتخصص إيه..
- أمراض نفسية وعصبية إن شاء الله..
- يالهوي..!! ليه يابني كده..ياحول الله يارب..!!
- إيه بس يا ماما..؟ ( بلاها أحمد رمزي دلوقت ! )
- أقول للناس إيه..يا رب لا اعتراض على حكمك..!!
- يا ماما أن هابقى دكتورنفسي..أمال لو قلت ليكي مريض هاتقولي إيه ؟!
الكلام ده كان في دخلة أختي من الباب..
- فيه إيه يا نينة.. ( على أساس إنها زهرة العلا طبعا ! )
- الحقيني يا بنتي..أخوك عايز يبقى دكتور مجانين..
- ما أنا طول عمري أقول الكلام ده..جالك كلامي..؟!
- بس يا حبيبتي.. مش ناقصاكي..
- ياللا يابتاع العباسية يا مجنون..!!

( 2 )
رن جرس التليفون..رفعت السماعة..كانت خالتي فوقية..
- ازيك يا حبيبي.. أما بقى جبتلك عروسة.. إنما لقطة..!
أصل خالتي دي مش فارقة كتير عن أم السعد..
- بجد يا خالتي.. شكلها إيه دي..
- قمر يا حبيبي..إنت وهي فولة واتقسمت نصين..!!
طب الحمد لله إنها مش أحلى مني..!!
- بس قوللي..انت دكتور إيه..؟
- أنا دكتور أمراض نفسية يا خالتي..
- .................!
- خالتي.. خالتي..
- .....................!
- خالتي..انت ياولية..!هيا العروسة اسمها إيه..
- عروسة إيه يابني , كفى الله الشر..إحنا هانروح نفضح نفسنا..روح يا بني ربنا يهديك..!!
- يا خالتي..
خالتي قفلت السكة في وشي..!!

( 3 )
كنت طلعت أنام شوية.. وفجأة صحيت من النوم مفزوع على صوت خبط جامد..
قلت لنفسي أكيد دول أمن الدولة..أخيرا جم..!
- مين..؟! عمي..أهلا وسهلا..!!
يعني..مش هاتفرق كتير..!!
- أهلا يا عمي..اتفضل..
- لا أهلا ولا يحزنون..أمك اتصلت بينا وبتجول ( بتقول) إنك هاتبجى (هاتبقى) بتاع مجانين..صح - بضم الصاد - ( صح - بفتح الصاد ) الكلام ده..؟!
- ياعمي أنا هابقى ( هابجى) دكتور أمراض نفسية وعصبية..
- يا خبرك أسود من عيش الحكومة..يعني صح ( صح ) الكلام..واحنا رافعين راسنا في البلد..ونجول ( نقول) الدكتور راح..الدكتور جه..وانتا ماجبتلناش (ما جبتلناش..هيه كده!) غير العار..!
- عار ؟! انت شايفني داخل عليك بعيل ؟!
- هيا كلمة..لو فضلت ماشي في السكة البطالة دي..يبجى ( يبقى) مش عايزين نشوفك بعد كده..
- يا عمي..
- ولا كلمة..البلد لسه فيها رجالة..يا خسارة يا ولاد..لو أبوك كان عايش , كان زمانه جتلك (قتلك..دي مفهومة !) وخلص عاره..
الكلمتين بتوع عمي دول ,هزوني من جوه قوي..لدرجة إني طلعت أوضتي متأثر جدا..قفلت الباب.. واترميت على السرير..
ونمت..!!

( 4 )
لما رجعت من بره..لقيت أختي عندنا , ومعاها كام شنطة..
أول ما بصت في وشي..صرخت..
- منك لله..منك لله..خربت بيتي..!
هو إيه الموضوع..؟!
اتصلت بالأخ جوزها علشان أفهم..
- ألو..أيوة يا باشمهندس..خير..
- أختك عندك يادكتور..وحاجتها تيجي تاخدوها بكرة..وورقتها هاتوصلها كمان يومين..
- يا سيدي إحنا عندنا ورق كتير..بس عايز أفهم..
- يادكتور أنا انسان ليا مركزي المحترم..ومايصحش أخو مراتي يبقى دكتور مجانين..!
انسان..؟ ليه مركزه..؟ محترم..؟!
إيه الكلام الغريب ده..؟!
آه..هو الموضوع كده..
المهم رحت لأختي وحاولت أهديها بكلمتين..
- ولا يهمك..ده ماكانش يستاهلك..وكان دمه تقيل..
ده حتى اسمه عمرو.. ده اسم يقابل بيه ربنا..؟!
ما علينا..
بس هيا عيني قعدت توجعني شوية بعدها..
ولونها بقى أزرق بقدرة قادر..!!

( 5 )
بعد شوية خرجت علشان أقابل نيفين..هيا الوحيدة اللي باقية لي..
وعلى الكورنيش..
- مالك يا أحمد..
- أبدا.. متضايق شوية..
- من إيه..
- الموضوع ياستي إني عايز أبقى دكتور نفساني..بس المشكلة..
إيه..فيه إيه يا نيفين..؟!
كانت بتبرق في وشي بطريقة غريبة , وقامت من مكانها..
- نيفين..مالك..؟!
- لو سمحت يا أستاذ عيب كده..
أستاذ..؟!
البنت حصلها إيه..؟!
هنا بقى الدنيا بقت ظلمة..
اللي أنا فاكره.. إنهم ييجوا اتنين كده..أصغرهم بيشتغل نص نقل..
وأنا كنت بنادي على نيفين..
- نيفيين..نيفيييييييييييين..!!
وبس يا سيدي..آدي آخرة الشهامة..
من يوميها..عيني التانية بقت زرقاء هيا كمان..!!




*-*-*
ولو..
مهما حصل..
أنا رايح أقدم أوراقي في المستشفى..
حالا..!!

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

لمادا النساء ليس الاواتي