الأربعاء، 5 مايو 2010

وبقيت أنا العميد..!

يا سلام ياولاد..مرة واحدة كده وبدون مقدمات..جالي واحد خير اللهم اجعله خير..لابس أبيض × أبيض وقال لي بصوت جهوري" يا ولد يا عويس انت بقيت العميد"..!!

بكل دهشة : "وحياة أبوك بتتكلم جد..ده أنا ملعبتش ولا ماتش مع المنتخب "..

قال لي " كورة إيه وكلام فارغ انت بقيت عميد الكلية .. ألف مبروك "..!!

بعد أن تجاوزت حالة الاحباط , واقتنعت إني - بعد الشر - بقيت العميد..بدأت فعلا أفكر هاعمل إيه ..؟؟ يا سلام..انا العميد بقي..ده أنا كنت أول حاجة أعملها أطلع مكتب العميد.. آه..وادخل كده من غير استئذان ولا يهمنى..عميد بقي.. !

ولازم أخلي أصحابي يبعتوا لي تهاني علي ميلودي وروتانا ودريم وكل القنوات الفضائية ..

" إلي العميد الروش طحن ألف مبروك..!" يا سلام.. وأقعد في مكتب العميد ولا يهمني..وأجيب يافطة وأكتب عليها العميد.. من أول الكلية يفط بقي.. "مكتب العميد 600 متر" , "مكتب العميد 599 متر"," مكتب العميد... إلخ ".. لغاية "أهلا بك في مكتب العميد"..!!

وبمناسبة اليفط..الدكتور اللي مش ما يعلق لوحة يهنيني , هاعلقه انا مكان اللوحة..والطلبة كمان..كله لازم يهني, و اللي مش عايز يجيب لوحة..يديني حقي ناشف مش مشكلة.. واهه كله من اجل العلم..!!

اه.. وأرفع شعارات بقي واتبنى قضايا واحط لي شوية قوانين كده تضمن لنا التميز أن شاء الله..!!

لائحة قوانين كلية طب لسنة الله أعلم:

· مصلحة الطالب فوق كل اعتبار..ما عدا مصلحة الدكتور ومصلحة رئيس القسم ومصلحة العميد.

· الدروس الخصوصية رجس من عمل الشيطان..ولكن لا مانع أبداً من تعليق إعلاناتها فى الكلية..وتوزيعها باليد..بل واعطائها في مكتب العميد.. ما دام الدكتور ها يقسم معايا..!

· المحاضرات: حضور المحاضرات هو حرية شخصية لأي طالب مش في كلية الطب بتاعتي..ولن أجبره على الحضور بشيت أو بالأمتحان..أنا مش بتاع الكلام ده..الغياب هيتاخذ كل محاضرة اسم اسم ..والغايب يدفع 100 جنيه وكله في سبيل العلم..!

· كتاب القسم هو فرض عين علي كل طالب..وللطالب حرية المذاكرة من أي مصدر سواء كتب أو مذكرات أو مراجع أو نت ما دام ييشتري في اول السنة كتاب القسم.

· الامتحانات: هى وسيلة تقييم الطالب وهى سرية جدا..ومن أجل السرية , تكتب بشفرة معقدة وتقدم للطلبة دون حل هذه الشفرة حفاظاً علي السر..هى كده طول عمرها أصلاً..!

· التعيين في الجامعة: يلغى تماما التعيين بالوساطة أو الكوسة أو المحسوبية..ونلجأ لحل علمي منطقي سليم هو تحليل DNA وإثبات نسب ودرجة القرابة لأحد من الاساتذة ويتم التعيين دون مشاكل..

· علي المتضرر أن يشكو للهيئة المختصة بشكاوى المتظلمين من قرارات التعيين..( فين دي؟! )

· يتم الشرح لجميع الطلبة علي نفس الجثة في التشريح أو حتى الاستغناء عن الجثة والاستعانة بالخيال..لأن اكرام الميت دفنه..واحنا كرماء بالصلاة على النبي..!

· للطالب حق المشاركة في النشاط السياسي..وللكلية حق الابلاغ عنه..وللأمن حق تظبيطه..!

· علشان الأيزو..سيتم شراء أجهز كمبيوتر وميكروسكوبات وأجهزة معملية حديثة مع تدريب بعض الطلبة عليها , للظهور بمظهر مشرف يوم مجئ لجنة المتابعة..ثم بيع الأجهزة بعد ذلك والأحسن تأجرها..!

· تطبيق مبدأ الحسنة تخص والسيئة تعم..طبعا تخص ولاد الدكاترة وتعم عالباقي..!

· الشفوى درجاته تقل منعا للظلم..والتحريري درجاته تزيد مع تسريب الامتحان ودخول الكنترول..!

· الاكتفاء بكارنيه الكلية لأخذ غياب الطلبة فى جميع السكاشن والراوندات..وذلك توفيراً على الطلبة..مع جعل الكارنيه بـ 500 جنيه..!

· مجموعات التقوية مهمة ومفيدة وتكون فى نفس الوقت لجميع المواد..بحيث لا يستطيع الطالب أن يخص هو مادة واحدة..الكلية مش ناقصة زحمة..!

هكذا وبعد أن أرسيت القواعد بقى أن أمارس سلطاتى واتابع واشرف ولكن هذا فى بوست آخر..!!